Gempa 8.9 Skala Richter Cetuskan Tsunami Di Jepun

Posted by sayanakhiburan on 11 March 2011

Terkejut eden bila dengar berita ni... Sumber berita ni aku tak amik jauh-jauh pun... Kat TV3 ja...

Jepun dilanda gempa bumi berukuran 8.9 Skala Richter... Diorang kesan gegaran ni pada kedalam 10 kilometer dan 125 kliometer di timur jepun.. Bandar Onahama merupakan bandar di utar Jepun turut terkena badai ombak besar atau tsunami setinggi 6 meter... 

Ekoran kejadian berkenaan, Kmenterian Pertahanan Jepun mengerahkan 8 pesawat tentera ke kawasan terjejas.. Dengan gempa bumi yang berukuran 8.9 Skala Richter tersebut berkemungkinan akan menyebabkan tsunami akan melanda negara-negara di Kepulauan di Lautan Pasifik seperti Guam, Filipina, Hawaii dan Taiwan...

Nakk tengok video tsunami kat jepun tu bolehla klik kat TV3 bawah ni... 



Sumber : TV3

{ 2 comments... read them below or add one }

Didi nadhirah said...

poor jepun..
tkejut kan,tetibe je jepun kne
gmpa bumi and tsunami

Shamsuddin Amin said...

jom doakan keselamatan dorg
terutama yg muslim...^^

Post a Comment

 

Cerita Panas!!!